Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 1 Głosów - 5 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bezustanny Top Wszechczasów - odsłona I.3 (1982-1990)
Miszon Offline
Stały bywalec
*****

Liczba postów: 11 518
Dołączył: Aug 2008
Post: #61
RE: Bezustanny Top Wszechczasów - odsłona I.3
Zdaje się, że w tej części nie mieliśmy jeszcze nic kanadyjskiego:

Leonard Cohen DANCE ME TO THE END OF LOVE 1984 Various Positions
w BTW od: 1997, znane oczywiście od lat 80-tych





Po 17 latach przerwy Leonard wraca do BTW, prezentując nieco inne oblicze, tym razem bardziej knajpiane, taneczne, choć nadal rozpoetyzowane. Niewątpliwie największy jego przebój, absolutny trademark. Ogromny hit szczególnie w Polsce, w której Cohen stał się niezwykle popularny dzięki nieodżałowanemu Maciejowi Zembatemu, który wykonywał jego piosenki we własnych tłumaczeniach. Po latach, na przełomie wieków, płyty Cohena sprzedawały się bodajże najlepiej na świecie i mam nadzieję, że ktoś mu powiedział, komu zawdzięcza tak wielką popularność. Piosenka to jeden z soundtracków mojego dzieciństwa, kojarzę że była wręcz niemiłosiernie katowana przez stacje radiowe w latach 80-tych. Na szczęście w kolejnej dekadzie dały jej trochę wytchnienia, dzięki czemu nie przejadła się tak bardzo i wciąż ma w sobie pierwotny, dyskretny i dystyngowany, podszyty nutką subtelnego erotyzmu, czar.

A w tekście jest gorąco, przeczytajmy sobie tłumaczenia pana Macieja:

Pokaż mi swe piękno i niech skrzypce w ogniu drżą
Przez paniczny strach aż znajdę swój bezpieczny port
Chcę oliwną być gałązką podnieś mnie i leć
Tańcz mnie po miłości kres
Tańcz mnie po miłości kres

Wtańcz mnie w swoje piękno póki nikt nie widzi nas
W twoich ruchach odżył chyba Babilonu czas
Pokaż wolno to co wolno widzieć tylko mnie
Ach tańcz mnie po miłości kres
Tańcz mnie po miłości kres

Odtańcz mnie do ślubu, ach tańcz mnie, tańcz mnie, tańcz
Tańcz mnie bardzo delikatnie długo jak się da
Bądźmy ponad tą miłością, pod nią bądźmy też
Tańcz mnie po miłości kres
Tańcz mnie po miłości kres

Tańcz mnie do tych dzieci które proszą się na świat
Przez zasłony które noszą pocałunków ślad
Choć są zdarte lecz w ich cieniu można schronić się
Tańcz mnie po miłości kres
Tańcz mnie po miłości kres

Wtańcz mnie w swoje piękno i niech skrzypce w ogniu drżą
Przez paniczny strach aż znajdę swój bezpieczny port
Pieść mnie nagą dłonią albo w rękawiczce pieść
Tańcz mnie po miłości kres
Tańcz mnie po miłości kres
Tańcz mnie po miłości kres


Mamy tu do czynienia z fajną zabawą podwójnym znaczeniem słowa w wersie "pokaż wolno to, co wolno widzieć tylko mnie", co w mojej interpretacji jet odbiciem inną zabawą brzmieniem słów, zastosowaną przez Leonarda. Mianowicie wers "We're both of us beneath our love, we're both of us above" brzmiał mi zawsze jak śpiewany po francusku Icon_smile2 (szczególnie to "beau faux vas sabeauv" Icon_wink2 ) i dopiero jak sobie ściągnąłem tekst tego kawałka, żeby zagrać go na jakimś koncercie, już w tym wieku, to okryłem że jednak francuszczyzny tam nie ma, to nie "Michelle" Beatlesów. Myślę, że moje wrażenie nie jest przypadkowe, w niektórych recenzjach pisano nawet, że numer jest utrzymany w klimacie piosenek Serge Gainbourga. Nie miałem aż tak skonkretyzowane skojarzenia, ale coś jest jednak na rzeczy. Podobny przypadek z "angielskim francuskim" będzie jeszcze w BTW i zapewne wiecie, o jaki numer chodzi.

Ciekawostka: płyta początkowo ukazała się jedynie w Kanadzie, na międzynarodowe rynki wyszła dopiero w 1985. Powodem było odrzucenie jej początkowo przez szefa Columbia Records. Otóż Walter Yetnikoff miał podobno po jej usłyszeniu powiedzieć Leonardowi: "słuchaj Leonardzie, wiemy że jesteś wielki, ale nie wiemy czy wciąż jesteś dobry" :roll: . Dlatego też w USA płytę wydało Passport Records, Columbia zrobiła to dopiero w 1990, przy reedycji CD. Cóż rzec - Cohen pokazał im, że WCIĄŻ jest nie tylko dobry, ale też wielki.

Ciekawostka 2: geneza piosenki jest bardzo zaskakująca i niezwykła. Mianowicie Cohena zainspirowała historia wprost z czasów Holocaustu! Chodziło o to, że w obozach koncentracyjnych istniały zespoły muzyczne, grające zwykle muzykę klasyczną, które zmuszano do grania także wtedy, kiedy prowadzono ludzi wprost do krematoriów, gdzie mieli spłonąć. Stąd w tekście słowa o miłości ginącej jak "płonące skrzypce". Któż by pomyślał??!

Statystyki:
LPP3 - 5
UK i US - nie wiem

[Obrazek: jswidget.php?username=Miszon&num...gewidget=1]
16.09.2014 05:33 PM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Cytowanie selektywne Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: Bezustanny Top Wszechczasów - odsłona I.3 - Miszon - 16.09.2014 05:33 PM

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Płyty 10-lecia (1990-1999) Miszon 296 10 406 20.09.2023 12:25 PM
Ostatni post: santosz
  Muzyczny BTW część I.2 (1973-1982) Miszon 139 38 904 16.09.2022 03:27 PM
Ostatni post: kajman
  Bezustanny Top WszechCzasòw odsłona I.4 (1989-1994) Miszon 17 4 300 15.09.2022 11:10 PM
Ostatni post: Miszon
  Bezustanny Top Wszechczasów - odsłona I.1. Miszon 91 86 734 24.07.2022 08:47 AM
Ostatni post: kajman
  Bezustanny Top WszechCzasów Miszon 49 6 614 29.12.2019 02:09 PM
Ostatni post: Miszon
  Bezustanny Top WszechCzasów I.5 Miszon 199 23 978 06.05.2019 08:21 PM
Ostatni post: Miszon

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości