Blokada - Artysta, który debiutuje w danej dziesiątce listy wyżej blokuje tego, który debiutuje niżej w danej dziesiątce oraz artysta, który wypada z danej dziesiątki wyżej blokuje artystę, który wypada z danej dziesiątki niżej. Blokada może zaistnieć tylko w przypadku minimum 3 nowości w danej dziesiątce. Zawsze nowość numer 1 blokuje nowość numer 3, która z kolei może blokować nowość numer 5. Z kolei nowość 2 blokuje nowość numer 4. Uwaga nigdy nowość 1 nie blokuje nowości 2.
Wyróżniamy następujące rodzaje blokad:
Blokada wchodząca â w przypadku debiutów w dziesiątce
Blokada wychodząca â w przypadku spadków z dziesiątki
Piosenki danego artysty zawsze dzielimy na B â single nieparzyste i U â single parzyste. Podział ten dotyczy każdej dziesiątki z osobna. Przykład rozpisu singli B i U zespołu Coldplay
Single U w wiecej niż jednej dziesiątce wykazują się na LP3 tendencję do bycia hitami wszechczasów patrz : Madonna Frozen, Guns Nâ Roses Donât Cry, Queen These Are The Days Of Our Lives, ale tym tematem zajmiemy się przy innej okazji. Singiel U zawsze bardziej dotkliwie blokuje singiel B. W pierwszej dziesiątce istnieje tendencja do zakończenia kariery artysty singlem B nawet gdy dany artysta nie posiada blokady. Przykładem tego może być Bruce Springsteen. Nie posiada on blokady a po trzech piosenkach Iâm On Fire, Streets Of Philadelphia i Sad Eyes. Radio Nowhere było już o krok od TOP10 ale jednak spadło w dzisiejszym notowaniu. Jeśli istnieje blokada na singlu B w TOP10 artyści często dochodzą do miejsc 11, 12, 13 (patrz Radiohead} a jeśli w TOP10 istnieje blokada singla U, to piosenka dochodzi najwyżej do pozycji 15 (patrz Martika). Zasada ta odnosi się do każdej z dziesiątek list. (Patrz zespół Fleetwood Mac}