Dzisiaj krótko, bo lista i tak spóźniona.
Pustki - Niezdrowy Rozsądek - Długo czekały Pustki bym zainteresował się kolejnym nagraniem z ich krążka. Trafiły w końcu dość ciekawym momencie, bo ich markotna muzyka mało wpasowuje się w obecne standardy jakie zaczynają panować na listach. Minimalistyczny, gitarowy numer z jak zwykle bezpośrednim nadzwyczaj realistycznym tekstem jest jednak najwyższą nowością w tym tyg. Czemu? Bo tam po prostu wszystko chodzi jak w zegarku. Poczynając od świetnego wprowadzenia, przez ciągle akustyczną zwrotką, aż do refrenu z niezłym jak na Pustki wykopem. Partie perkusji nałożone na siebie tworzą niezwykle dobre i ciekawe efekty. Grupa stara się za pomocą prostych środków jak najbardziej urozmaicać strukturę każdej zwrotki i refrenu, tak aby nic nie było swoją kalką. Klimatu dodaje syntezator brzmiący jak połączenie harmonijki i akordeonu. Faktycznie, to jest jeden z lepszych Polskich zespołów w obecnych czasach.
Bat For Lashes - Daniel - Miało być inne nagranie, ale przez przypadek to właśnie kompozycja ''Daniel'' trafiła do moich uszu (zacząłem słuchać płyty, poszła pierwsza piosenka - planowana na listę - a zaraz potem ''Daniel'', a ja zasłuchałem się w nim tak, że już dalej nie puszczałem nic z krążka ''Two Sun''
). W ogóle ta artystka już dobre wrażenie zrobiła na mnie wcześniej. Nagrała cover grupy The Cure, utwór ''A Forest'' - nieźle, poszła w jeden z moich najbardziej ukochanych. Musiała to spartolić. Icóż....wykonała nadspodziewanie piękną robotę, a ja nawet rozważałem umieszczenie jej na DLP, ale pojawiła się jej płyta i singiel.... Jeszcze jedna uwaga na jej temat: Bat For Lashes wykorzystał kilka lat bezruchu w pewnych środowiskach muzycznych i wraca z materiałem, który przypomina po części kompozycje Tori Amos i Kate Bush. W ogóle, jak słucham właśnie singla Daniel, to mogę śmiało go określić dzieckiem Kate Bush. Podobieństwa są niezwykle wyraźnie. Przynajmniej dla mnie. Jeśli to kogoś zachęca to z pewnością może spróbować tej muzyki....no i te warunki głosowe. To jest to.
Metric - Help I'm Alive - Metric bardzo pozytywnie zaskoczyło nowym albumem. Kiedyś miałem okazję poznać jeden ich, podobno świetny krążek, ale skończyło się na średniej ''3''. Utwór ''Help Me Alive'' ma wszystko czego potrzeba dobrej rockowej piosence z nurtu eksperymentalnego indie. Brzmi to amerykańsko (szczególnie most), ale nie stanowi to dla mnie żadnego problemu. Wszystko rekompensuje mi kobiecy wokal, dobra praca perkusji i świetny orientalny refren, oparty na fajnym dysonansie, podkręceniu kilku gałek przy sprzęcie. Całość wkręca się w głowie zgodnie z przesłaniem refrenu ''beating like a hammer''. Mocne i konkretne. Taka alternatywa dla Yeah Yeah Yeahs na przykład.
No Doubts - Stand And Deliver - Jak pierwszy raz usłyszałem to nagranie uśmiechnąłem się pod nosą. Zabawny background, pędząca jednym tempem perkusja i typowa maniera wokalna Gwen Stefani, razem z całym jej pojękiwaniem, żewnym zaśpiewem i charakterystycznym wyciąganiem dźwięków. Nie da się ukryć. Bardzo pozytywny, letni numer. Po chwili doszedłem jednak do wniosku, że za to przecież uwielbiam te najlepsze nagrania No Doubt. Zwariowane, barwne i pozytywne. Kolejne odsłuchania pozwoliły mi z całą pewnością stwierdzić, że to jedno z ich najlepszych nagrań w 21 wieku, a może przegrywa tylko i wyłącznie z ''It's My Life''? Cóż, w każdym razie musiało się pojawić. Fajnie, że zespół po którym nie spodziewałem się już zupełnie niczego zaskoczył mnie. Nigdy bym nie założył się z nikim, że No Doubt wyląduje z jakimś nagraniem na mojej liście, no chyba, że z remixem ''Just A Girl'' itp...
Grizzly Bear - Two Weeks - Psychodeliczny folk/pop to materiał, który ostatnie jest niezwykle często eksploatowany i coraz ciężej jest zaskoczyć czymś w tym właśnie gatunku. Grizzly Bear jednak poznać musiałem. Drugie miejsce w rocznym rankingu płyt RYM do tego zobowiązuje....no i przy okazji nie jest to heavy metal (kto korzysta z RYM-a, wie o co mi chodzi
). Stylistyka tego nagrania osadzona jest gdzieś w latach 60-tych. Brakuje do szczęście tylko i wyłącznie dźwięku mono. Klasyczny klawiszowy motyw, dużo wokalnych harmonii. Pogodna i sielska atmosfera. Miłe odprężenie, a szczególnie wpasowuje się w obecną aurę.
NOWOŚCI NA CHOMIKU
AP. PP. LT.
01. 01. 08. Yeah Yeah Yeahs - Zero
02. 02. 04. Depeche Mode - Perfect
03. 03. 08. Deerhunter - Neither Of Us, Uncertainly
04. 04. 05. Pet Shop Boys - Pandemonium
05. 09. 02. Neko Case - This Tornado Loves You
06. 05. 14. UNKLE - Against The Grain
07. 06. 08. Fanfarlo - Drowning Men
08. 08. 05. Doves - Kingdom Of Rust
09. 29. 02. Arcade Fire - Lenin
10. 10. 03. Manic Street Preachers - Jackie Collins Existential Question Time
11. 07. 08. Strange Attractor - The Best Things Are Left Unspoken
12. 24. 09. Depeche Mode - Wrong
13. 13. 10. Junior Boys - Parallel Lines
14. 12. 07. Antony & The Johnsons - Epilepsy Is Dancing
15. 11. 07. PJ Harvey & John Parish - Black Hearted Love
16. 14. 11. Pet Shop Boys - Love Etc.
17. 19. 05. Placebo - Battle For The Sun
18. 16. 07. Soap&Skin - The Sun
19. 17. 06. Cranes - High And Low
20. 20. 05. Keane - Better Than This
21. 15. 09. Armia - Zły Porucznik
22. 22. 06. Cloud Cult - When Water Comes To Life
23. 28. 03. Röyksopp - The Girl And The Robot
24. 33. 04. Therapy? - The Head That Tried To Strangle Itself
25. 26. 04. Phoenix - Lisztomania
26. 23. 09. Lotus Plaza - Quicksand
27. 30. 06. âŚAnd You Will Know Us By The Trail Of Dead - Isis Unveiled
28. 21. 10. Guillemots - Clarion
29. 31. 03. Kasabian - Vlad The Impaler
30. NE. 01. Pustki - Niezdrowy Rozsądek
31. 61. 02. Franz Ferdinand - No You Girls
32. 18. 11. The Prodigy - Omen
33. 36. 03. Pati Yang - Summer Of Tears
34. 27. 10. Oasis - Falling Down
35. 39. 02. The Decemberists - The Rake's Song
36. 32. 12. Guns N' Roses - If The World
37. 25. 14. Röyksopp - Happy Up Here
38. NE. 01. Bat For Lashes - Daniel
39. 40. 04. Nine Inch Nails - Not So Pretty Now
40. 41. 02. Silversun Pickups - Panic Switch
----------------------------------------------------------------------------------------
41. 35. 13. Psychocukier - Bikiniarska Potańcówka Suto Zakrapiana Jamajką
42. 37. 14. Asobi Seksu - Familiar Light
43. 43. 15. Beck - Modern Guilt
44. NE. 01. Metric - Help I'm Alive
45. 38. 15. Calexico - Writer's Minor Holiday
46. 42. 12. The Decemberists - A Record Year For Rainfall
47. 34. 11. Archive - Bullets
48. 44. 13. Of Montreal - Nonpareil Of Favor
49. 45. 04. Wardruna - Kauna
50. 47. 16. Animal Collective - My Girls
51. 46. 17. Antony & The Johnsons - Her Eyes Are Underneath The Ground
52. NE. 01. No Doubt - Stand And Deliver
53. 56. 03. Empire Of The Sun - We Are The People
54. 52. 06. Camera Obscura - French Navy
55. 49. 18. The Pains Of Being Pure At Heart - Young Adult Friction
56. NE. 01. Grizzly Bear - Two Weeks
57. 51. 09. Afro Kolektyw - Najlepszy Informatyk W Mieście
58. 48. 06. Marianne Faithfull & Rufus Wainwright - Children Of Stone
59. 53. 12. Vivian Girls - Where Do You Run To
60. 50. 12. The Smashing Pumpkins - FOL
61. 69. 02. Super Furry Animals - Inaugural Trams
62. 54. 13. White Lies - To Lose My Life
63. 59. 15. Sparks - Let The Monkey Drive
64. 60. 16. Primal Scream - Beautiful Future
65. 63. 20. Portishead - Hunter
66. 57. 10. U2 - No Line On The Horizon II
67. 55. 16. Morrissey - I'm Throwing My Arms Around Paris
68. 58. 17. Franz Ferdinand - Ulysses
69. 62. 21. Mercury Rev - Dream Of A Young Girl As A Flower
70. 64. 24. Tricky - Past Mistake
Z listy wypadły:
z 65 - Rockettothesky - The Dead, Dead Water Lily Thing - po 16 tyg.
z 66 - Fever Ray - If I Had A Heart - po 6 tyg.
z 67 - Matt Elliott - I Name This Ship The Tragedy, Bless Her And All Who Sail With Her - po 17 tyg.
z 68 - Gang Gang Dance - House Jam - po 16 tyg.
z 70 - Ladytron - Tomorrow - po 20 tyg.