Odpowiedz 

Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
Unia Europejska - Bilans Zysków i Strat dla Polski
Miszon Offline
Stały bywalec

Liczba postów: 11 506
RE: Unia Europejska - Bilans Zysków i Strat dla Polski
AKT! napisał(a):aktywność wulkaniczną jako ludzie badamy od stosunkowo niedawna, a skutki wybuchów nie są wcale jednoznaczne dla ocieplenia klimatu:
"Podczas erupcji wydostaje się do atmosfery koktajl różnych pyłów i gazów m.in. dwutlenek węgla, związki siarki, metan. Każdy z nich ma różny wpływ na klimat. CO2 jest gazem cieplarnianym, który powoduje zatrzymanie ciepła przy powierzchni Ziemi. Z kolei pyły zalegające na dużych wysokościach ograniczają dopływ promieni słonecznych do atmosfery i tym samym powodują ochłodzenie"
Za mojego życia najsłynniejsza była erupcja wulkanu Pinatubo na Filipinach (ciekawostka: w jej wyniku wulkan obniżył się aż o ok. 250 metrów!). Jej skutki były ogólnoświatowe:
Cytat:The powerful eruption of such an enormous volume of lava and ash injected significant quantities of aerosols and dust into the stratosphere. Sulfur dioxide oxidized in the atmosphere to produce a haze of sulfuric acid droplets, which gradually spread throughout the stratosphere over the year following the eruption. The injection of aerosols into the stratosphere is thought to have been the largest since the eruption of Krakatoa in 1883, with a total mass of SO
2 of about 17,000,000 t (19,000,000 short tons) being injected – the largest volume ever recorded by modern instruments (see chart and figure).

This very large stratospheric injection resulted in a reduction in the normal amount of sunlight reaching the Earth's surface by roughly 10% (see figure). This led to a decrease in northern hemisphere average temperatures of 0.5–0.6 °C (0.9–1.1 °F) and a global fall of about 0.4 °C (0.7 °F).[8][34] At the same time, the temperature in the stratosphere rose to several degrees higher than normal, due to absorption of radiation by the aerosol. The stratospheric cloud from the eruption persisted in the atmosphere for three years after the eruption. While not directly responsible, the eruption may have played a part in the formation of the 1993 Storm of the Century.[35]

[Obrazek: jswidget.php?username=Miszon&num...gewidget=1]
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06.01.2019 01:16 AM przez Miszon.)
06.01.2019 01:12 AM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Cytowanie selektywne Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 

Wiadomości w tym wątku
RE: Unia Europejska - Bilans Zysków i Strat dla Polski - Miszon - 06.01.2019 01:12 AM

Skocz do:

Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości